Lussebullar!

Nu har jag bakat lussebullar :)
Jag har tagit lite bilder och ska visa er steg för steg hur jag har gjort :)

Skriver av receptet som stog i PrisXtras nyhetsblad!

Ingredienser:
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Arla köket Kesella kvarg lätt
2 påsar saffran, 1 g
1 ½ dl socker
½ tsk salt
ca 17 dl vetemjöl
hop degen på mjölat bord
Garnering: russin
Pensling: 1 ägg

Gör så här:
1. Smula jästen i en bunke.


2. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader.

3. Häll blandningen över jästen. Rör om tills jästen löst sig.
4. Tillsätt kvarg, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet.
 
5. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt mer mjöl om det behövs.

6. Låt jäsa övertäckt i ca 40 minuter.
7. Sätt ugnen på 225 grader. Arbeta ihop degen på mjölat bord och baka ut den til ca 35 bullar.
8. Lägg dem på smorda plåtar. garnera med russin. Låt jäsa övertäckta i 30 minuter.
9. Pensla med uppvispat ägg.
10. Grädda mitt i ugnen i 5-8 minuter. Tills de fått fin guldenbrun färg.

Det var ju inte så många bilder, men jag kan ladda upp en bild på resultatet någon annan gång :)
© Emma Jutemalm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0